تبلیغات
استاد مهران مهتدی
استاد مهران مهتدی



آشنائی با دستگاه ماهور

هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالیی از پرده‌های مختلف موسیقی ایرانی است که

 انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد. هر دستگاه

از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده‌است و معمولاً بدین شیوه ارایه می‌شود

 که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه

 ارایه کار می‌رسند، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارایه تصنیف و

 سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رسانند.


دستگاه ماهور یکی از گسترده‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است و در

 ردیف‌های گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد. دستگاه ماهور به علت حالت و ملودی

 روانی که دارد اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن ها و اعیاد نواخته می‌شود.

 این دستگاه دارای گوشه‌های متنوعی است که با مقام های کاملاً متفاوت در سه

 بخش بم، میانی و زیر اجرا می‌شود. ناگفته نماند تمام گوشه‌ها به وسیلهٔ فرود به

 درآمد رجعت می‌کنند.

ماهور «دو»

ماهور دو، ماهوری است که گام آن از دو شروع می‌شود. یعنی نت شاهد آن دو

 می‌باشد و در تار وسه تار با کوک «دو-سل-دو-دو» نواخته می‌شود. در ماهور دو همه

 پرده‌ها همنام نت‌ها هستند یعنی به ترتیب دو – ر – می‌– فا - سل – لا - سی –

 دو. به بیان دیگر ماهور دو همانند گام ماژور دو در موسیقی کلاسیک است.

ماهور «ر»

برای ویلن و کمانچه معادل آن ماهور «ر» می‌باشد که شاهد آن نت «ر» است

 و نت «دو» نیز دیز می‌شود.

گوشه‌های اصلی و زیر مجموعه‌های آنها

درآمد : ( نت شاهد آن نت اول گام است یعنی «دو»)
گوشه گشایش(داد) : ( نت شاهد آن نت دوم گام است یعنی «ر»)
گوشه شکسته : ( نت شاهد آن نت پنجم گام است یعنی «سل»)
گوشه دلکش : ( نت شاهد آن نت پنجم گام یعنی سل است )
گوشه عراق : ( نت شاهد آن نت هشتم گام یعنی دو است )
گوشه راک: (شاهد و ایست آن نت دو یک اکتاو بالاتر از شاهد و ایست درآمد است)
گوشه فیلی: (شاهد آن فاصله درست پنجم بالاتر از درآمد یعنی «سل» می‌باشد و ایست آن می کرن که البته درصورت بازگشت به ماهور ایست آن مطابق با ایست ماهور خواهد بود)

گوشه‌های ریتمیک

کرشمه
مجلس افروز
خسروانی
چهار پاره
زنگوله

نام گوشه و رنگ ها

درآمد
کرشمه
آواز
مقدمه داد
داد
مجلس افروز
خسروانی
دلکش
خاوران
طرب انگیز
نیشابورک
نصیرخوانی - توسی
چهارپاره - مرادخوانی
فیلی
ماهور صغیر
آذربایجانی
حصار ماهور - ابل
زیرافکن
نیریز
شکسته
عراق
نهیب
محیر
آشورآوند
اصفهانک
حزین
کرشمه
زنگوله
راک هندی
راک کشمیر
راک عبداله
کرشمه راک
سفیر راک
رنگ حربی
رنگ یک چوبه
رنگ شلخو
ساقی نامه
رنگ شهرآشوب



دوشنبه 5 تیر 1391 | نظرات ()





زندگینامه
تئوری موسیقی
عکس های استاد

محمدرضا کشاورز

تیر 1391

زندگینامه استاد مهران مهتدی
آلبوم عکس استاد و هنرمندان ایران زمین
آشنائی با آواز اصفهان
آشنائی با دستگاه شور
آشنائی با آواز دشتی
آشنائی با آواز افشاری
آشنائی با آواز بیات ترک
آشنائی با آواز ابوعطا
آشنائی با دستگاه سه گاه
آشنائی با دستگاه همایون
آشنائی با دستگاه چهارگاه
آشنائی با دستگاه ماهور
آشنائی با دستگاه راست پنج گاه
آشنائی با دستگاه نوا

گروه ماهور (ویولنیستها)
استاد حبیب الله بدیعی

بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
كل مطالب : عدد

RSS 2.0